Ce trebuie sa fac daca am o dauna pe asigurarea de locuinta?

Mai toata lumea a auzit de existenta asigurarilor de locuinta si inteleg mai mult sau mai putin conceptul. Multi dintre noi chiar am incheiat sau avem in vigoare un astfel de contract pe locuinta proprie. Dar cati s-au confruntat cu o dauna pe aceasta asigurare sau cati dintre noi stiu ce au de facut in aceasta situatie neplacuta?

procedura-dauna-poza.png

1. Constatarea daunei Este foarte important ca asiguratul sa fie bine informat in ceea ce priveste riscurile acoperite, excluderile dar si obligatiile ce decurg dintr-un contract de asigurare. Obligatia numarul unu in momentul constatarii unei daune este legata de limitarea acesteia. Mai multe informatii puteti regasi in articolul trecut (pe care-l puteti rasfoi aici) unde sunt specificate obligatiile asiguratului in functie de fiecare risc in parte;


2. Notificarea asiguratorului Fiecare companie de asigurari are un numar de call center sau o adresa de e-mail unde poate fi instiintata in legatura cu aparitia unei daune. In conditiile generale regasiti informatii privind termenele limita de instiintare care pleaca de la 24 ore in cazul furtului sau vandalismului si poate ajunge la cateva zile lucratoare in cazul celorlalte categorii de riscuri. Vei primi un numar de dosar de dauna pe care este important sa-l pastrezi deoarece va fi folosit ca referinta pe toata durata desfasurarii reparatiilor si a despagubirii. Vei fi contactat de un inspector de dauna in aproximativ 24 ore.


3. Furnizarea de informatii privind paguba produsa Va trebui ca in momentul instiintarii companiei de asigurari sa ai pregatite si sa furnizezi cat mai exact informatii privind dauna produsa. Este posibil ca aceleasi informatii sa fie cerute si de catre inspectorul de dauna in momentul intalnirii cu acesta (este un mic truc al asiguratorilor de a testa veridicitatea informatiilor primite). Urmatoarele informatii vi se vor cere:
  • datele de identificare ale persoanei care anunta producerea daunei, descrierea bunurilor avariate si numarul politei de asigurare;
  • data, ora si locul producerii evenimentului precum si numele martorilor daca au asistat la producerea pagubei;
  • daca au fost intreprinse actiuni de limitare a pagubelor, instiintati inspectorul de dauna si prezentati documente justificative daca este cazul (eventuale facturi, de exemplu);
  • pastreaza bunurile afectate pentru punerea la dispozitia organelor de cercetare sau a companiei de asigurari in vederea efectuarii de investigatii; 

4.Ce documente trebuie prezentate inspectorului de dauna in momentul prezentarii la domiciliul tau pentru constatarea daunei?
  • polita de asigurare;
  • actul de identitate a proprietarului sau beneficiarului contractului de asigurare (original si copie);
  • actele de proprietate asupra bunurilor afectate (pentru cladiri contract de vanzare-cumparare, titlu de proprietate, extras de carte funciara iar pentru bunuri facturi, bonuri fiscale sau alte documente in masura in care acestea exista sau in masura in care dispuneti de acestea)
  • daca asiguratul nu poate fi implicat din diverse motive in procesul desfasurarii dosarului de dauna va fi nevoie de imputernicire de la notar sau de procura pentru persoana care va aviza dauna si care se va ocupa de caz;
  • actul de identitate in copie si original al persoanei imputernicite;
  • documente eliberate de autoritati – pompieri, politie, ANM sau alte insitutii in masura sa efectueze cercetari sau investigatii;
  • dovada sau adeverinta de la Asociatia de Proprietari.

5.Cum se procedeaza pentru repararea cladirilor si a bunurilor avariate?
In principiu, dispui de libertatea de a alege modul in care doresti sa iti repari locuinta sau bunurile avariate. Poti alege una dintre urmatoarele variante:
  • Unitate specializata in domeniu adica o firma ce urmeaza a-ti repara paguba produsa. Ai nevoie in primul rand de un deviz de cheltuieli ce urmeaza a fi aprobat de compania de asigurari sau de inspectorul de dauna care s-a ocupat de dosarul tau. Dupa efectuarea reparatiilor vei primi de la asigurator in baza facturii banii pe care i-ai platit firmei respective;
  • Regie proprie Poti alege sa efectuezi chiar tu reparatiile, compania de asigurari urmand a evalua costul acestora la pretul pentru manopera si material practicat in momentul respectiv pe piata. Vei primi contravaloarea reparatiilor dupa efectuarea acestora.
Pentru o buna desfasurare a dosarului de dauna este indicat este sa urmezi recomandarile brokerului tau si a companiei de asigurari. Puteti sa ne contactati la 0730735560 sau sa ne scrieti la office@expert-asig.ro oricand aveti nevoie de consiliere privind dosarele de dauna in desfasurare sau daca pur si simplu doriti o oferta de asigurare.