Asigurarea medicala pentru calatorie in strainatate: Ce produs sa aleg? Ce servicii acopera?

Asigurarea medicala pentru calatoria in strainatate a devenit un produs obligatoriu pentru oricine doreste sa calatoreasca in straintate. Fie ca scopul este pur turistic, in interes de serviciu, pentru practicarea unui sport sau participarea la o competitie, telul primordial al acestei asigurari este de a acoperi cheltuielile neprevazute in caz de accident sau imbolnavire. Tinand cont ca serviciile medicale sunt extrem de scumpe, ajungand chiar la valori de mii de euro pe zi daca persoana in cauza are nevoie de spitalizare sau interventii chirurgicale, iar costul cu incheierea unei astfel de asigurari este destul de mic – pleaca de la cativa euro pentru cateva zile si ajunge la ordinul zecilor de euro pentru cateva luni –, datoria oricarui calator este de a-si proteja resursele financiare dar mai ales sanatatea.

colaj articol iulie3.jpg

Ce societate sa aleg si ce produs?

Asa cum spuneam in paragraful de mai sus, costurile unei astfel de asigurari sunt extrem de mici daca tinem cont de cat de importanta este acoperirea lor. Este de recomandat sa alegeti varianta unei companii serioase, despre care nu ati auzit ca are probleme sau ca acorda greu despagubiri, chiar daca pretul este cu cativa euro mai mare (consultati brokerul in legatura cu firma la care sa incheiati asigurarea). Allianz, Groupama, Generali sau Uniqa sunt, in prezent, companii de incredere cu numeroase legaturi cu clinici sau spitale din alte tari ceea ce va face ca procedurile de despagubire sa fie mult mai simple.

Puteti opta pentru produse ce acopera de la 5000 de euro pana la 50000 de euro, in functie de nevoile dumneavoastra. Riscurile acoperite sunt in principal legate de accidente sau imbolnaviri aparute pe parcursul calatoriei sau sederii in straintatate sau cheltuieli cu repatrierea in cazul decesului. Trebuie sa tineti seama si de clauzele optionale pe care le puteti include pe aceasta polita:
  • Pierderea, deteriorarea, furtul bagajelor;
  • Practicarea sporturilor de sezon (jet ski, diving, yahting, surfing, kitesurfing, snorkelling, ski, snowboarding, etc);
  • Intarzierea mijlocului de transport sau anularea acestuia;
  • Urgente stomatologice;
  • Raspundere civila – cheltuieli ca urmare a vatamarilor corporale sau daunelor materiale provocate de asigurat;
  • Pierderea sau inlocuirea documentelor;
  • Falimentul companiei aeriene;
  • Anularea calatoriei ca urmare a survenirii unor evenimente neprevazute sau „storno” (imbolnavire, deces, devastarea locuintei, accident rutier, etc);
  • Intreruperea calatoriei sau extinderea riscului de storno;
  • Convorbiri telefonice de urgenta;
  • Vizita unei rude in cazul spitalizarii;
  • Aparitia unei sarcini intre data emiterii asigurarii si data plecarii in straintatate.
Clauzele pot fi diferite de la o companie de asigurari la alta. Este foarte important sa stiti dinaintea incheierii unei asigurari care sunt nevoile dumneavoastra si ce clauze pot acoperi cel mai bine riscurile la care sunteti expus. O discutie in prealabil cu un consultant de asigurari sau cu brokerul dumneavoastra este de bun augur.

Ce trebuie sa fac in cazul unei probleme medicale?

Fiecare asigurare de sanatate pentru calatoria in strainatate are un numar de call-center trecut pe polita la care trebuie sa sunati in maxim 48 de ore de la producerea evenimentului. De preferat ar fi sa contactati compania de asigurari imediat dupa aparitia evenimentului sau dupa manifestarea simptomelor ce pot fi adiacente unei boli. Operatorii va vor indruma catre cea mai apropiata unitate spitaliceasca unde veti primi ingrijirile necesare. In cazul in care va simtiti prea rau pentru a sta de vorba, o ruda sau un prieten va poate reprezenta in relatia cu compania de asigurari. Compania are dreptul de a refuza plata despagubirilor daca ati mers la spital fara a-i instiinta. Totusi, daca este vorba de o urgenta ce va poate pune in pericol integritatea corporala sau chiar viata, puteti contacta compania dupa ce ati depasit momentul de criza.

Ce informatii imi vor cere cei de la call-center?

Este nevoie de cel putin urmatoarele date:
  • Numele, prenumele si data nasterii asiguratului;
  • Tara unde se manifesta urgenta medicala;
  • Numarul politei de asigurare (nu trebuie sa aveti niciun moment polita in original la dvs; este bine totusi sa pastrati o copie pe e-mail);
  • Detalii si informatii privind urgenta medicala si evenimentul produs.
Cum sunt platite despagubirile?

Sunt doua metode prin care dauna va fi despagubita de catre compania de asigurari:

1. In cazul in care clinica sau spitalul la care mergeti are o forma de colaborare cu firma de asigurari unde aveti incheiata polita, procedurile sunt foarte simple: furnizati informatiile cerute de mai sus companiei de asigurari iar despagubirea va fi suportata de catre asigurator direct in contul clinicii;

2. Este posibil sa dati peste o clinica ce nu are nicio forma de colaborare cu societatea dumneavoastra de asigurari si atunci va trebui sa platiti din buzunar; va veti recupera banii de la compania de asigurari in baza documentelor justificative; veti evita pe cat posibil aceasta situatie daca urmati recomandarile venite de la call-center.
Indiferent de situatie, este posibil ca societatea de asigurari sa va solicite pentru solutionarea dosarului de dauna urmatoarele documente:
  • Declaratia asiguratului cu privire la descrierea evenimentului;
  • Polita de asigurare sau macar numarul acesteia;
  • Documente medicale care sa ateste diagnosticul si tratamentul recomandat;
  • Facturi si chitante emise pe numele asiguratului; pot fi pentru interventii intraspitalicesti, pentru medicamente si produse farmaceutice, cheltuieli de rapatriere sau alte cheltuieli necesare pentru solutionarea cererii.
Inainte de a incheia o asigurare, cel mai bine este sa contactati brokerul de asigurare. Acesta va fi in masura sa va recomande atat societatea, cat si acoperirea de care aveti nevoie. Tot brokerului puteti cere informatii suplimentare despre Excluderi (ca orice polita, si aceasta are un capitol destinat excluderilor; de exemplu nu sunt acoperite tentativele de suicid, problemele medicale existente inaintea incheierii asigurarii, practicarea anumitor sporturi extreme) sau puteti cere Suport in cazul aparitiei problemelor de comunicare intre dumneavoastra si compania de asigurari.