Surprize noi pe piata RCA

Pe piata asigurarilor din Romania anul 2016 a fost unul destul de zbuciumat, cu firme de asigurare ce si-au schimbat actionariatul sau au intrat in faliment dar si cu modificari ale legislatiei privind anumite segmente de asigurari.

Care sunt factorii care au dus la aceasta criza?

colaj rca.jpg

Pe fondul unei economii capitaliste relativ noi, piata asigurarilor din Romania si-a intrat in drepturi la inceputul anilor `90, fara a dispune insa de specialisti cu experienta sau de statistici coerente in baza carora sa se poata face produse de asigurare profitabile pentru asiguratori sau cu un raport calitate-pret bun pentru client. In cei aproape 30 de ani de existenta, piata asigurarilor a cunoscut o evolutie instabila cu transferuri de capital interne si externe sau cu intrari in insolventa si faliment. Motivul principal al problemelor financiare a fost daunalitatea extrem de mare a companiilor de asigurari, mai ales pe produsul destinat raspunderii civile auto, adica RCA. Asta a facut ca in anul 2016 preturile raspunderii civile auto sa atinga cote astronomice, chiar de ordinul a zeci de mii de RON pentru autovehiculele inmatriculate pe firme de transport.  Companii de taximetrie sau firme de securitate au fost, de asemenea, afectate de majorari uriase ale RCA-urilor.

Cresterile de pana la 250% a RCA-urilor au culminat la inceputul toamnei 2016 cu o serie de proteste organizate de patronatele din transporturile rutiere, respectiv COTAR, UNTRR, ARTRI, APTE 2002 sau APULUM sustinute la randul lor de FORT (Federatia Operatorilor Romani de Transport) si UNTR (Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri). Majorarea RCA-urilor facea ca bussiness-urile respective sa se afle la limita profitabilitatii sau chiar sub aceasta.

Statul roman a inteles ca preturile companiilor de asigurari risca sa creeze un efect in lant in economia tarii in cazul in care firmele de transport si celelalte ar fi picat si a adoptat ordonanta de urgenta numarul 54/2016. (o poti gasi aici).

In mare, ordonanta de urgenta obliga companiile de asigurari sa stabileasca tarife maxime pentru diferitele categorii asigurabile. Modul de calcul al primelor maxime pe diverse grupe de autovehicule (poate fi gasit aici).

Avem parte de un joc „care pe care”; companiile de asigurari stabilesc preturi mari pe RCA-uri din motiv ca este un produs cu pierderi masive; statul roman obliga companiile sa afiseze tarife maximale pentru ca firmele de transport risca sa intre in insolventa; companiile incheie anul cu pierdere si pun presiune asupra economiei si implicit asupra statului. Un cerc vicios in care pica sub forma de victime colaterale inclusiv brokerii de asigurari. Neavand cu ce sa acopere gaura provocata de RCA-uri, firmele de asigurari au redus comisioanele pana sub 10% pe majoritatea grupelor auto iar pe categoriile mai sus enumerate pana la 1% sau chiar 0.1%, distrugand un numar mare de brokeri.

Data pana la care ordonanta este valabila - 18.05.2017 - se apropie cu pasi repezi si inca nu exista un plan public sau un raspuns la situatia de mai sus. Companiile de transport cer prelungirea ordonantei pana la sfarsitul anului iar companiile de asigurari si brokerii spera ca lucrurile vor reveni la situatia dinaintea ordonantei. Ceva concret nu exista si riscul ca aceasta stare de letargie sa ia prin surprindere, din nou, o serie dintre jucatorii de pe piata devine din ce in ce mai previzibil. Intre timp, COTAR demonstreaza pe 24 aprilie prin intermediul altor proteste legate de platformele online tip UBER si de introducerea RATB pe trasee castigate la licitatie de transportatori ca nu se da batuta indiferent de situatie si ca este gata oricand sa-si strige nemultumirile, creand si mai multa presiune in mediul economic. Ajungerea la un compromis cu premierul Grindeanu referitor la cei ce fac transport de persoane fara autorizatie de functionare (UBER) confirma inca odata celor de la companiile de transport ca metoda protestelor functioneaza. Asadar, ne putem astepta la noi proteste in cazul in care preturile RCA vor creste confirmand astfel pozitia din ce in ce mai puternica pentru negociere pe care se plaseaza patronatele de transport rutier.

Din fericire, a existat si un castigator in toata aceasta degringolada financiara iar acesta a fost consumatorul final. Persoane juridice sau persoane fizice, inclusiv cei cu o daunalitate nefavorabila sau cu o varsta situata pe un segment considerat riscant pentru companiile de asigurare (pana in 30 de ani), majoritatea s-au bucurat de preturi mai mici si au trimis economiile obtinute catre alte nise comerciale. Ordonanta a oferit un moment de respiro financiar iar cei care au fost cel mai prevazatori au incheiat asigurarile pe 12 luni. (ceea ce va putem recomanda si dumneavoastra in cazul in care aveti un RCA ce expira pana la 18.05.2017).

Daca acest articol vi s-a parut interesant si doriti sa aflati mai multe ne puteti contacta la 0730735560 sau ne puteti scrie un mail la office-cotroceni@safetybroker.ro.  Aceleasi date de contact sunt valabile si daca doriti o oferta de asigurare, fie aceasta auto, locuinta sau de orice alt fel.